בדיקות פוריות הגבר: הליך הבדיקה ופירוש תוצאות

ד”ר אליעזר גירש – מנהל מעבדת IVF בביה”ח על שם ברזילי, מנהל מעבדה לפריון הגבר בבנק הזרע קריובנק ישראל, מנכ”ל חברת אלנת פריון.

במקרים של חוסר יכולת להיכנס להריון, גם הגבר וגם האישה צריכים לעשות בדיקות פוריות. אצל הגבר הבדיקה נעשית בבחינה של איכות הזרע לפי מדדים שונים

בדרך כלל גברים אינם בודקים את פוריותם. מתי כן? לרוב, זה קורה כאשר מתעוררת בעיה של אי פריון לאחר תקופה של חיים בזוגיות ללא הצלחה להרות.

איך בודקים פוריותו של גבר?

בניגוד לאישה, אצלה הביציות נמצאות בגופה גם לאחר הביוץ, זאת אומרת לאחר עזיבתן את השחלה, אצל גבר, תאי הזרע נפלטים מחוץ גופו. מסיבה זאת קל יחסית לבדוק את פוריותו, פשוט בודקים את איכות הזרע.

איך נכון לאסוף את הזרע ולהעבירו לבדיקה? הנה ההנחיות:

  1. מומלץ להתנזר (לא לשפוך זרע) כ-2–3 ימים
  2. להכין צנצנת סטרילית עם מכסה (כמו לבדיקת שתן)
  3. לשטוף ולייבש את אבר המין
  4. להפיק את הזרע באוננות ללא חומר סיכוך (רוב חומרי סיכוך פוגעים בחיוניות תאי הזרע)
  5. לאסוף את כל הזרע, מהטיפה הראשונה עד הטיפה האחרונה, לתוך הצנצנת (חשוב להזכיר כי בכל טיפה היוצאת של זרע, ריכוז תאי הזרע שונה, לכן חשוב לאסוף את הכול)
  6. לסגור את הצנצנת עם מכסה ולהביא למעבדה לבדיקה בתוך שעה ממתן הזרע (לשמור את הצנצנת עם הזרע בחום הסביבה, בערך בין 25 עד 35 מעלות צלסיוס, לא קרוב לגוף ולא בחום השמש)

נתוני הזרע ואיכות הזרע יכולים להשתנות מיום ליום, ולכן חשוב לבצע שתי בדיקות בהפרש של מספר ימים בין בדיקה אחת לשנייה. במידה וקיים קושי לתת זרע ניתן לפנות לרופא על מנת לקבל תרופה (למשל ויאגרה או תרופה מקבילה מקבוצה דומה) ולנסות להתגבר על הבעיה. מומלץ לא להתייחס לנפח הזרע כי מה שחשוב היא כמות תאי הזרע שבנוזל הזרע.

קיימות תרופות הפוגעות באיכות תאי הזרע, לכן במקרים בהם הגבר נוטל תרופות, עליו להתייעץ עם רופא פריון לפני מתן זרע לבדיקה.

הנתונים של זרע תקין:

  • נפח נוזל הזרע – מעל  1.5 מיליליטר
  • חומציות (pH– 7.2–8.5)
  • ריכוז תאי זרע – מעל 15 מיליון למיליליטר
  • תנועתיות של תאי הזרע – מעל 40%
  • סך תאי הזרע בשפיכה – מעל 39 מיליון
  • תאי דם לבנים – פחות מ-1 מיליון למיליליטר
  • מורפולוגיה תקינה (מבנה) – מעל 4% תאי זרע תקינים

בדיקת זרע לזוגות דתיים

לזוגות דתיים, כאלה שאין באפשרותם לתת זרע לבדיקה בשיטת האוננות, קיימת אפשרות לתת זרע ביחסי מין ושימוש בכובעון הלכתי (קונדום ללא חומר קוטל הזרע). לאחר מתן זרע, הכובעון מוכנס לצנצנת ומובא למעבדה.

כיצד אפשר לשפר את איכות הזרע?

ניתן לשפר איכות הזרע בכמה דרכים, למשל פעילות ספורטיבית ותזונה נכונה. כמו כן, ניתן לשפר את איכות הזרע בעזרת שימוש בתוסף תזונתי Vitamale המקנה לאשך פעילות תקינה ובכך לסייע לייצור תאי זרע באיכות גבוהה יותר.

מאמרים נוספים של ד"ר אליעזר גירש